SEO – to długotrwały proces, który ma na celu zwiększenie widoczności i poprawienie pozycji słów kluczowych serwisu w wyszukiwarkach. Obecnie najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce jest Google i właśnie, na pozycjonowaniu w Google będziemy się skupiać w serii artykułów o najważniejszych krokach w pozycjonowaniu. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż, jeżeli uda się znacząco podnieść widoczność strony – powinno przełożyć się to na zwiększenie ruchu na stronie. W artykule będę odwoływał się do jednego z projektów – drogerii internetowej. Jest to jeden z młodszych projektów, którym zajmujemy się od 3 miesięcy.

Poniżej przedstawiam wykres widoczności dla drogerii internetowej:

Wykres widoczności drogeri internetowej

 

A tak wzrost widoczności przekłada się na ruch organiczny:

Wykres ruchu organic dla drogeri

Należy dodać, że strona ta powstała w styczniu 2021 roku i początkowo nie były prowadzone, żadne działania. Dopiero około kwietnia/maja zaczęły się pierwsze większe prace nad stroną. Jednak nie o tym miał być artykuł, a o tym, jakie pierwsze kroki postawić, jeżeli chcemy zająć się pozycjonowaniem strony.

Krok 1 – Analiza słów kluczowych

Na początek należy zrobić analizę słów kluczowych – analiza słów po jakich potencjalni klienci mogą nas odszukać. Na początek kilka uwag o tym, jak dzielimy słowa kluczowe.

Słowa kluczowe dzielimy na 3 rodzaje:

– Słowa kluczowe krótkiego ogona (short-tail keywords) są to zazwyczaj słowa kluczowe jedno lub dwu członowe. Tego typu frazy są słowami bardzo często wyszukiwanymi i co za tym idzie bardzo konkurencyjnymi. Dzieje się tak, gdyż poza bezpośrednią konkurencją (w wspominanej wyżej drogerii – inne drogerie internetowe) to również wiele branżowych i ogólno-branżowych portali piszę w danej tematyce. Frazy krótkoogonowe są zazwyczaj słowami o bardzo małym współczynniku konwersji, np.: fraza meble kuchenne – wyszukiwana jest ponad 150 tysięcy razy w miesiącu. Jednak konwersja z tego typu frazy jest bardzo niska, gdyż ludzie w kolejnych krokach doprecyzowują swoje zapytanie lub dodają lokalizację (klient z Wrocławia nie będzie jechał do Warszawy, aby kupić meble kuchenne)

– Słowa kluczowe długiego ogona (long-tail keywords) są to zazwyczaj słowa kluczowe 3 i więcej wyrazowe, które charakteryzują się dużo mniejszą ilością wyszukań jednak znacznie wyższym współczynnikiem konwersji. Słowa te są dużo bardziej dokładne i szczegółowe. Dokładne dobranie fraz długoogonowych pozwala na efektywniejsze dopasowanie się do zapytań użytkownika i dzięki temu znacznie ułatwi osiągnięcie konwersji.

– Słowa kluczowe brandowesą to frazy, które powiązane są z naszą marką. Zawierają w sobie część lub całość nazwy firmy. Frazy brandowe mogą zawierać również fragment strony www. Brandowe słowa kluczowe charakteryzują się dużo większą konwersją, jednak niższą ilością wyszukań (ilość ta zależna jest od popularności i rozpoznawalności danej marki)

Jak możemy zrobić analizę słów kluczowych? Jest na to kilka sposobów:

  • Analiza konkurencji w Senuto:

Wyszukujemy konkurencję (sprawdzamy TOP 10 wyników na interesującą nas frazę), np.:

wyniki Google dla zapytania drogeria internetowa

Następnie w Senuto sprawdzamy na jakie frazy widoczny jest serwis konkurencji:

Wpisujemy domenę w sekcji Analiza widoczności i przechodzimy na zakładkę pozycje:

rozkład pozycji Senuto

Następnie eksportujemy listę słów kluczowych:

Słowa kluczowe w senuto

Po eksporcie obrabiamy listę według własnego uznania – w tabeli mamy informacje o słowach kluczowych, ilości wyszukań słów, sezonowości itd.

Alternatywnym narzędziem do Senuto jest Semstorm i w bardzo podobny sposób możemy wyciągnąć te dane.

  • Analiza konkurencji w Semstorm:

Wpisujemy domenę w Semstorm i po wyświetleniu rezultatu, przechodzimy na sekcję słowa kluczowe. Przechodzimy na wszystkie słowa kluczowe (czerwona obramówka na grafice) i analogicznie jak w senuto – pobieramy listę słów i obrabiamy ją wedle naszych potrzeb. Dodatkowo w Semstorm mamy sekcję konkurencji, gdzie bardzo szybko mamy dostęp do innych konkurentów.

Słowa kluczowe w semstorm

  • Analiza słów w KWfinder

Narzędzie to pozwala uzyskać informację o słowach kluczowych oraz ilościach wyszukań tych słów. Co ważne, narzędzie podpowiada podobne wyszukania oraz synonimy słów kluczowych.

słowa kluczowe w kwfinder

W taki sposób możemy wyciągnąć najpopularniejsze słowa kluczowe oraz frazy długoogonowe.

  • Analiza słów w planerze słów kluczowych

Jest to narzędzie Google, które podobnie jak KWfinder podaje nam informację o wyszukaniach słów kluczowych oraz informację o frazach długoogonowych. Jedna uwaga, jeżeli konto Google Ads nie jest aktywne, to planer słów kluczowych będzie podawał przedziały wyszukań a nie dokładne dane.

Na poniższej grafice pokazujemy, co należy uzupełnić:

Planer słów kluczowych

Jako pierwsze wpisujemy słowo kluczowe, które chcemy analizować. Następnie wybieramy lokalizację (w naszym przypadku, analizują drogerię na rynek polski – właśnie do tego obszaru zawężamy oraz do języka polskiego). W kolejnym kroku klikamy zobaczy wyniki.

I otrzymujemy wyniki:

Wynik słów kluczowych w planerze

  • Podpowiedzi słów kluczowych w Google:

Google również podpowiada nam słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę.

Podpowiada nam to bezpośrednio w polu wyszukania:

Podpowiedzi słów w Google

Lub już na stronie wyników wyszukania:

Podpowiedzi słów w Google - dół

Mając kilkanaście słów krótkiego ogona (generycznych) możemy, znaleźć sporo słów właśnie w podpowiedziach – idąc dalej, z podpowiedzi możemy wytypować kolejne kilkanaście słów kluczowych.

Jest to dodatek, który podpowiada nam słowa kluczowe bezpośrednio w przeglądarce. Po wpisaniu zapytania w Google otrzymujemy wyniki „obok” rezultatów organicznych.

Wygląda to tak:

Wyniki słów wtyczka

Wynikami są 3 sekcje: powiązanych słów, innych wyszukiwanych słów przez użytkowników i fraz długiego ogona. Wszystkie te słowa możemy skopiować, wyeksportować do pliku, dla łatwiejszej obróbki.

Narzędzie działa bardzo podobnie jak inne narzędzia do analizy słów kluczowych, wpisujemy przykładową frazę, wybieramy język i otrzymujemy wyniki, które należy przeanalizować i wybrać najbardziej nas interesujące.

Keyword tool

Darmowa wersja narzędzia Keyword Tool generuje ponad 750 propozycji słów kluczowych długoogonowych dla każdego wyszukiwanego hasła. Tutaj również wpisujemy interesujące nas słowo kluczowe oraz wybieramy język i lokalizacje.

wyniki słów w Keyword tool

Narzędzie bardzo podobne do Keyword Tool i zasada działania jest bardzo podobna. Wpisujemy proponowaną frazę:

ubersuggest

I w rezultacie otrzymujemy propozycję fraz:

Wyniki słów kluczowych w ubersuggest

Dodatkowo narzędzie dostarcza nam bardzo wiele danych dotyczących ilości wyszukań, sezonowości czy aktualnie wyglądającym Top 10:

wyniki top 10 w ubersuggest

Kolejne alternatywne narzędzie z praktycznie identyczną zasadą działania:

ATP

Narzędzie poza słowami kluczowymi dostarcza nam jeszcze propozycję pytań, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę:

Wykres graficzny w ATP

Słowa kluczowe, posortowane są alfabetycznie:

Słowa kluczowe alfabetycznie w ATP

  • Surfer SEO

Narzędzie wielofunkcyjne, które poza samymi słowami kluczowymi dostarcza informację o „jakościowych” czynnikach, które należy uwzględnić w tworzonych treściach. Jeżeli chodzi o same słowa kluczowe, to wchodzimy na stronę: https://app.surferseo.com/content_planner/queries

Surfer SEO

W rezultacie dostajemy:

Wyniki w Surfer SEO

Otrzymujemy kilkanaście grup słów kluczowych, które posortowane są według jakiegoś klucza (najczęściej głównego słowa kluczowego). Każdą z tych grup możemy dokładniej przeanalizować (musimy kliknąć w fioletowy ołówek edycji):

Wyniki dla słowa Surfer SEO

Mamy tutaj informację o słowach kluczowych, ich miesięcznych wyszukaniach, sumarycznych wynikach wyszukań oraz estymowanym ruchu.

Podsumowując pierwszą cześć cyklu: „Pierwsze kroki w pozycjonowaniu” dotycząca analizy słów kluczowych:

  • Analiza słów to jeden z pierwszych i najważniejszych elementów działań, jako należy wykonać.
  • Analiza pozwoli ocenić jakie słowa używa konkurencja, jakie słowa są najczęściej wyszukiwane w internecie.
  • Dzięki analizie możemy przygotować bardzo dokładną i rozbudowaną strukturę naszej strony.
  • Możemy przygotować strategię linkowania i strategię tworzenia treści na stronę.
  • Dzięki analizie słów kluczowych możemy znacząco podnieść widoczność naszej strony.
  • Analizę słów kluczowych powinniśmy wykonywać cyklicznie – słowa kluczowe zmieniają się w czasie (ich popularność, ilość wyszukań, sezonowość) – dzięki temu, możemy dokonywać zmian w naszej strategii.
  • Dzięki analizie słów kluczowych, możemy dokonywać modyfikacji w istniejących już treściach na stronie – staną się one bardziej aktualne, mogą stać się bardziej widoczne (dzięki nowym, często wyszukiwanym słowom kluczowym)