LOADING

Content marketing, długi ogon – pomocne narzędzia

Długi ogon to znakomity sposób na budowę ruchu. Czasem jednak pojawiają się tu schody. Niekoniecznie chodzi tylko o brak pomysłu na frazy które mają trafić do artykułu. Bywa że brakuje pomysłu na sam artykuł.

Celem wpisu jest prezentacja różnych narzędzi pomocnych przy doborze słów do długiego ogona. Zawęziliśmy listę do narzędzi darmowych. Jest kilka płatnych narzędzi jak Long Tail Pro i inne, jednak są one dość drogie a podobne efekty można osiągnąć z narzędziami prezentowanymi niżej. Wpis może pomóc zarówno specjalistom od marketingu internetowego jak i właścicielom witryn którzy chcą zwiększyć ruch na stronie poprzez odpowiedni content marketing.

content-frazy

Do czego można wykorzystać znalezione frazy?

Najpierw słów kilka na temat tego do czego można wykorzystać frazy znalezione w przedstawionych narzędziach.

a) pomysł na nowe artykuły – liczy się content. Problem pojawia się, gdy opiszemy już najbardziej oczywiste rzeczy. Ciężko jest wymyślić nowe tematy artykułów. Można wspomóc się analizą konkurencji lub właśnie spróbować skorzystać z pomocy narzędzi do analizy długiego ogona

b) optymalizacja już napisanych artykułów – dobrym pomysłem jest przepisywanie artykułów, które już ściągają ruch. Znaczy to że mają moc i wychodzą na pewne frazy. Gdy uzupełnimy je o frazy długoogonowe, mamy szansę na jeszcze większe podbicie ruchu

c) poprawa linkowania wewnętrznego – przeważnie linkowanie wewnętrzne z poziomu artykułów ogranicza się do kilku fraz i ich odmian. Można je poszerzyć o frazy długoogonowe co powinno przełożyć się dobrze na wszystkie frazy z danej grupy

d) obniżenie kosztów prowadzenia kampanii Adwords – jeśli dla głównych fraz konkurencja w Adwords jest duża i kliki są bardzo drogie, wtedy można spróbować poprowadzić kampanię Adwords na długi ogon. Efekty są różne i silnie związane są ze specyfiką danej branży, ale zdarza się że można obniżyć tu koszty i sprowadzić tematyczny ruch

Pomocne narzędzia przy content marketingu i długim ogonie

Sprawdźmy, które narzędzia mogą być pomocne w codziennej pracy.

Keyword Planner – https://adwords.google.com/KeywordPlanner

Narzędzie musiało się znaleźć w zestawieniu. Udostępnione przez Google, ma pomóc przy tworzeniu kampanii Adwords. Pośród licznych opcji znajdziemy też możliwość sugestii innych fraz.

keyword-planner-szukanie-slow

Działa w miarę dobrze. Niestety, ostatnio zaczęły się próby ograniczania funkcjonalności, jak np. prezentacja mniej dokładnych danych wyszukiwania dla osób nieprowadzących kampanii. Nadal dobrze sprawdza się przy podstawowym researchu. Gdy nastawiamy się na maksymalne wykorzystanie długiego ogona to warto sprawdzić możliwości narzędzi opisanych dalej.

Osoby chcące użyć Keyword Plannera, gubiące się w jego obsłudze, odsyłamy na YouTube. Keyword Planner jest na tyle popularny, że można łatwo znaleźć sporo filmów instruktażowych, również pod kątem wykorzystania długiego ogona.

Google Search Console – https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl

Search Console to dobre źródło potencjalnych fraz długoogonowych, choć często zapomniane ale to chyba wynika z faktu małej znajomości możliwości samego narzędzia. W sekcji Ruch związany z wyszukiwaniemAnalityka wyszukiwania prezentowane są frazy, które sprowadziły ruch na stronę. Można tu nawet sprawdzić orientacyjne pozycje dla danych fraz, sprawdzić liczbę kliknięć itp.:

search-console-frazy

Domyślnie prezentowane są tu dane za ostatni miesiąc, warto zwiększyć ten przedział czasowy. Na końcu jest opcja pobrania danych w formie CSV.

Na czym polega zaleta tego narzędzia? Prezentuje ono nie tylko frazy, które wygenerowały wejścia na stronę. Znajdziemy tu też frazy na które nasza strona pojawia się gdzieś w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli nie generują one wejść (bo są np. na dalekich pozycjach). Można tu znaleźć sporo ciekawych pomysłów fraz. Szczególnie przydatne jest to jako punkt startu przy nowych projektach.

Google Analytics – https://analytics.google.com

W Google Aanlytics ruch bezpłatny jest niestety ukryty jako (not provided). Jeśli jednak prowadzona jest kampania Adwords to można przejść do sekcji ruchu płatnego (oczywiście Analytics musi być spięty z Adwords) i podejrzeć jakie frazy generują ruch na stronie:

przyklad-google-analytics

Szczególnie przy większych stronach, gdzie kampania jest prowadzona na większą liczbę fraz, można znaleźć dość sporo ciekawych propozycji fraz do wykorzystania przy pozycjonowaniu.

Ubersuggest – http://ubersuggest.io

Nasze ulubione narzędzie do analizy długiego ogona. Prezentuje ono propozycje fraz na bazie podpowiedzi Google, czyli dobrze znanych:

sugestie-google

Autorzy Ubersuggest wpadli na bardzo ciekawy pomysł wykorzystania tych sugestii. Często są one naprawdę dobrą bazą pomysłów na całe artykuły czy uzupełnienie tekstu/strony o nowe frazy.

ubersuggest-frazy

Najczęściej wykorzystujemy Ubersuggest w drugim kroku. Krok pierwszy to wybranie głównych fraz dla podstrony (czy to z pomocą Keyword Plannera czy analizy konkurencji). Następnie właśnie te frazy rozszerzamy o długi ogon na bazie sugestii Ubersuggesta.

Ciekawostka – Ubersuggest pokazuje podpowiedzi nie tylko z Google ale też innych wyszukiwarek jak YouTube, wyszukiwarka grafik itd. Przy niektórych branżach może to być ciekawe źródło dodatkowych fraz.

Answer The Public – http://answerthepublic.com

Jeśli pracujemy u podstaw układając strategię content marketingową dla klienta to Answer The Public jest często pierwszym narzędziem z którego korzystamy. Powód jest prosty – bywa że ciężko jest wymyślić nowe tematy. Szczególnie gdy na stronie jest już baza w postaci opisanych najbardziej podstawowych zagadnień.

answer-pytania

Answer the Public za bazę bierze podobne dane jak Ubersuggest (sugestie z Google i Bing). Różnica polega na sposobie prezentacji wyników. Tutaj są one przedstawione w formie czytelnych grafów rozbitych na różne rodzaje pytań. Na koniec mamy też opcję pobrania standardowej listy fraz. Największa zaleta to właśnie wspomniane grafy. Pozawalają na szybkie zapoznanie się z tym co szukają użytkownicy, jak szukają, co ich najbardziej interesuje. Często każde z pytań (lub grupa pytań) to gotowe tematy na cały artykuł. A to wszystko na podstawie jednej frazy.

Soovle – http://soovle.com

Narzędzie z którego może nie korzysta się regularnie, ale są tematy przy których pomaga. Niestety, nie ma tu zawężenia do polskich wyszukiwarek, stąd narzędzie jest najbardziej przydatne przy anglojęzycznych stronach.

soovle-wyglad-wyszukiwarki

Działa podobnie jak Ubersuggest, ale główna różnica polega na odpytywaniu różnych wyszukiwarek jak Amazon, Google, YouTube, Wikipedia i wiele innych.

Wystarczy w rogu kliknąć opcje, by dostać się do przesuwanego menu w którym możemy dodać sobie kilkanaście innych silników do sprawdzenia:

soovle-wyszukiwarki

To dobre źródło do szukania pomysłów przy trudniejszych tematach, gdzie pomocne jest znalezienie punktu zaczepienia czyli pierwszych pomysłów na frazy. Dzięki temu z pomocą następnych narzędzi można rozszerzyć nasz research.

Keywordtool.io – http://keywordtool.io

Alternatywa dla Keyword Plannera od Google i pod wieloma względami od niego lepsza. Działa szybko, praktycznie nie pojawiają się tu problemy jak przy Keyword Plannerze (dobrze znane błędy o chwilowym braku dostępności i inne). Prezentuje też więcej propozycji fraz, również z uwzględnieniem sugestii Google. Dodatkowo łatwo możemy sprawdzić szukanie w innych wyszukiwarkach jak np. YouTube.

keywordtool-frazy

Dużym minusem jest brak ilości wyszukiwań w wersji bezpłatnej. Tak naprawdę wersja bezpłatna prezentuje nam tylko listę fraz. Jeśli chcemy sprawdzić inne parametry jak koszty klików w Adwords, wyszukiwania to są one w wersji Pro. Ta niestety kosztuje około 400zł miesięcznie. Dość sporo.

Oceniając możliwości narzędzia, szybkość działania to jest to zdecydowanie jedno z najlepszych narzędzi do analizy słów kluczowych.

Wtyczka Keywords Everywhere – https://keywordseverywhere.com

Przy okazji omawianych narzędzi warto wspomnieć o wtyczce Keywords Everywhere do Firefox i Chrome, która zwiększa ich możliwości. Po instalacji wtyczki i wprowadzeniu klucza API wtyczka działa w tle. Jest darmowa. Minus to brak możliwości zawężenia do polskich wyszukiwarek (podobno będzie w przyszłości bo nowe kraje są dodawane cały czas).

Co robi wtyczka? Gdy korzystamy ze wspomnianych narzędzi to przy ich wynikach dodaje informacje o poziomie wyszukiwań oraz kosztach kampanii Adwords. Dzięki temu dużo szybciej możemy przefiltrować listę fraz i wybrać te z największym potencjałem. W wynikach wyszukiwania wygląda to mniej więcej tak:

keywords-wtyczka

W narzędziach na przykładzie Ubersuggest tak:

przyklad-uber

Kolumny 2 i 3 zostały dodane właśnie przez wtyczkę.

Podsumowując

Jest dość sporo narzędzi do analizy fraz kluczowych. Potrafią znacznie ułatwić cały proces przy realizowaniu strategii content marketingowej i rozbudowie długiego ogona. Co ważne, to darmowe narzędzia o całkiem sporych możliwościach. Warto je potestować.

Podaj dalej
Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet. Twitter: https://twitter.com/simonsaysseo

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *