Strategia biznesu – jak stworzyć w 7 prostych krokach? Poradnik!
Strategia biznesu – jak stworzyć w 7 prostych krokach? Poradnik! Badania Funding for Good z 2023 roku podają, że 71% najszybciej rozwijających się firm dysponuje …
case study Flowers Atelier
Przedstawiamy case study pozycjonowania sklepu Flowers Atelier ze sztucznymi kompozycjami. Poruszamy tematy:
FlowersAtelier.com to jednoosobowa pracownia florystyczna. Wszystkie wzory mają krótkie serie, sklep sprzedaje przede wszystkim kompozycje nagrobne.
Jednym z największych wyzwań dla właścicielki sklepu było:
w których sprzedaż będzie najbardziej opłacalna.
Testowane były różne grupy produktów jak flowerboxy ze sztucznych kwiatów, flowerboxy z wiecznych róż, sztuczne storczyki, kwiaty w szkle, wianki na drzwi, kompozycje nagrobne (na zrzucie z WebArchive pokazana stara oferta z 2020 roku).
Problem w każdej z tych grup jest duża konkurencja, szczególnie w najniższych przedziałach cenowych. Znajdziemy bardzo duży wybór tanich flowerboxów i innych na Allegro i innych platformach. Są to jednak kompozycje o bardzo słabej jakości, robione z najtańszych materiałów.
Dlatego pierwszą ważną zmianą było porzucenie najtańszych produktów (gdzie i tak marża jest bardzo mała) i skupienie się na średniej i wyższej półce cenowej.
Druga ważna decyzja to wybór jednej grupy produktów. Ostatecznie padło na stroiki nagrobne (nadal są sprzedawane produkty z innych kategorii ale to końcówki serii).
Stroiki nagrobne to produkty droższe. Jest tu co prawda sezonowość, ale poza sezonem też są klienci szukający kompozycji ze sztucznych kwiatów. W porównaniu z innymi grupami produktów jest większe zapotrzebowanie na produkty premium w przedziale 150-400zł.
Kilka razy testowaliśmy różne kanały jak ruch płatny na różnych platformach (Facebook, Instagram, reklama tekstowa i produktowa Google), sprzedaż przez Allegro, OLX, oraz pozycjonowanie.
Największa konwersja i najlepsze ROI były osiągnięte z pomocą kanału organicznego. Dlatego główny nacisk przy działaniach marketingowych położyliśmy na SEO.
Drugim kanałem ruchu są reklamy – głównie tekstowe, uruchamiane okresowo w największym sezonie.
W tej niszy istnieje mocno rozbudowany długi ogon. Wynika to po części z faktu że mamy kilka nazw produktów oznaczających praktycznie to samo – stroik na grób, wiązanka na grób itd. Do tych kilku form dochodzą doprecyzowania co finalnie daje nam wiele możliwych zapytań:
Poniżej fragment analizy słów kluczowych:
To daje nam możliwość wdrożenia różnych strategii SEO nastawionych na sprowadzenie ruchu ogonowego.
Wykorzystaliśmy tu kilka zabiegów. Poza główną kategorią zrobiliśmy równorzędną strukturę opartą na tagach – jest to kilkadziesiąt tagów opartych na analizie wyżej. Każdy ma opis, listę produktów i linkowanie wewnętrzne do innych tagów. Przykład pojedynczego tagu:
Dodatkowo dodaliśmy treści na kategoriach, tagach jak i produktach.
Aktualna widoczność sklepu na podstawie narzędzia Semstorm.com to:
Wykres widoczności top 10:
Na powyższym wykresie widać mocne wzrosty w latach 2020-2022, a później spadek. Wynika on z dwóch powodów:
Nadal mamy jednak dobrą widoczność na frazy, które nas interesują (stroiki), więc taki spadek nie jest dla nas problemem.
Wykres widoczności top 20:
Wykres widoczności top 50:
Wykres liczby kliknięć z Search Console:
Powyższy wykres dobrze obrazuje sezonowość. Najważniejszy sezon to oczywiście wrzesień i październik, ze szczytem około 10-go października.
Są też dwa mniejsze sezony sprzedażowe – w okolicy Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy. Wtedy klienci chcą zadbać o groby bliskich, ale ze względu na pogodę sztuczne kompozycje są wtedy dobrą alternatywą dla kwiatów żywych.
Sprzedaż w sezonie Wszystkich Świętych jest mniej więcej równa sumie sprzedaży za pozostałe miesiące.
Poniżej wyniki sprzedaży wrzesień – październik 2023. Udało się osiągnąć sprzedaż 40 tys. złotych:
I dla porównania sprzedaż za cały rok (listopad 2022-październik 2023):
Zazwyczaj preferujemy zostawiać niedostępne produkty jako archiwalne. Pomaga to budować widoczność i ruch, szczególnie jeśli mają one unikalne treści (w naszym przypadku mają).
Serie produktów we Flowers Atelier są krótkie i się nie powtarzają. Stąd w archiwum mogłoby być już kilkaset wzorów.
Zdecydowaliśmy się jednak na ich usuwanie z dwóch powodów:
Nadal mamy plan przywrócenia archiwalnych wzorów. Konieczna jest tu jednak pomoc web developera. Sklep oparty jest na WooCommerce, więc nie powinno być problemu z wykonaniem zmian.
Landing niedostępnego produktu powinien wyglądać podobnie jak choćby te z archiwum Allegro. Widzimy tutaj wyraźną informację, że jest to oferta archiwalna i mamy też odesłania do innych powiązanych produktów.
Po wprowadzeniu odpowiednich zmian mamy ponad 200 wzorów, które możemy przywrócić (jako widoczne w archiwum).
Większość z nich ma unikalne treści:
Dlatego taka zmiana sposobu działania archiwum pomoże odbudować widoczność utraconą wcześniej.
Grupa klientów jest mocno zróżnicowana i muszą to uwzględniać opcje płatności i możliwości zamówień.
Poza oczywistą grupą klientów dla której zakup i płatność online nie jest problemem mamy dość sporą grupę klientów starszych. Potrafią sami znaleźć produkt w Internecie, ale mają problem z zamówieniem i płatnością. Dlatego sklep oferuje możliwość zamówień telefonicznych – stanowią one około 10% całej sprzedaży.
Dla klientów ważna jest też możliwość płatności za pobraniem – korzysta z niej około 30% wszystkich klientów.
Ze względu na rozmiar paczek sklep nie oferuje wysyłki paczkomatami. Dobrze sprawdza się tu wysyłka kurierem DPD.
Aktualne pozycje i ruch w sklepie z długiego ogona i fraz głównych zapewniają co roku wyprzedanie całego asortymentu we wrześniu i październiku. W razie potrzeby zawsze możemy też wspomóc się reklamami, których koszt kliknięć nie jest wysoki.
Planujemy skupić się na pozostałych miesiącach z niższą sprzedażą. Mogła by być nieco wyższa (oczywiście trzeba mieć realne oczekiwania ze względu na sezonowość).
Priorytetem na dalszy rozwój jest poprawa pozycji grupy najważniejszych fraz i osiągnięcie top 3. Zakładamy że dzięki temu nawet w niższym sezonie zapewni to większy ruch i sprzedaż.
Dodatkowo planujemy zmiany dotyczące archiwum i przywrócenie niedostępnych produktów. To pomoże nam poprawić ogólną widoczność na najważniejsze frazy związane ze stroikami.
Sprawdź też