
Jak dobrze napisać artykuł sponsorowany w 9 krokach?
poradnik Jak dobrze napisać artykuł sponsorowany w 9 krokach? Jak dobrze napisać artykuł sponsorowany? Umiejętne tworzenie treści pozwala dotrzeć do odpowiednich odbiorców i pozyskać leady, …
Jak treści wpływają na widoczność sklepu ecommerce
W tym case study:
Zapraszamy do czytania.
Treści są ważne dla SEO, ale jaki mogą mieć wpływ przy całkiem nowym sklepie, gdy domena nie ma jeszcze linków? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Case study dotyczy opisów kategorii, choć oczywiście w sklepie mamy dużo więcej rodzajów treści i warto pracować nad nimi wszystkimi.
Dla lepszej przejrzystości skupiamy się na pozycjach fraz głównych kategorii oraz ruchu.
Nasz sklep to flowersatelier.com. Konkurencja nie jest tu duża, temat łatwiejszy, ale w top 10 znajdziemy allegro, mango, olx a także sklepy konkurencji.
Sklep został uruchomiony pod koniec marca 2017r. Celowo na początku nie był linkowany, by sprawdzić właśnie wpływ treści (głównie opisów kategorii i podkategorii). Na początku były 4 kategorie, przy czym najważniejsze to te związane z flowerboxami (kwiatami w pudełku) i sztucznymi storczykami.
Na samym początku dodaliśmy krótkie opisy głównych kategorii o długości około 500 znaków:
Opisy znajdowały się pod listą produktów. Przez pierwsze miesiące sytuacja utrzymywała się raczej na tym samym poziomie, poniżej pozycje w maju:
Raczej dalekie pozycje, pomimo że frazy są stosunkowo łatwe. Na pozostałych frazach wyglądało to bardzo podobnie.
Kolejnym etapem testu było dodanie na początku czerwca dłuższych opisów kategorii oraz tagów. Przyjęliśmy wariant:
Można sprawdzić pod adresami:
Efekty były widoczne dość szybko – około tydzień po dodaniu treści zaczęły się zmiany na pozycjach. Po kilku tygodniach można podsumować efekty następująco:
Pozycje dla głównych fraz:
Warto wspomnieć o tagach. Wcześniej bez treści praktycznie nie istniały w wynikach, po dodaniu treści zaczęły pojawiać się na dalszych pozycjach, przykład:
Widoczność, sprawdzana w Search Console dla okresu 90 dni, również wyraźnie się zwiększyła:
Natomiast poprawa widoczności i pozycji była za mała, by mocniej wpłynąć na ruch (ten zmienił się na plus, ale nieznacznie).
Jaka jest idealna długość treści kategorii? Ciężko powiedzieć jednoznacznie – takie testy trzeba by przeprowadzić na większej ilości domen, w tych samych warunkach.
Trzeba wziąć pod uwagę moc domeny – inaczej 1000 znaków opisu przełoży się na efekty na silnej, zaufanej domenie, a inaczej na świeżynce bez linków.
Jednak na bazie naszego doświadczenia oraz tego case study możemy powiedzieć że:
Nie każdy chce tak długie opisy w swoim sklepie. Popularne jest zawijanie treści pod czytaj więcej, przeważnie z użyciem JS. Tak, Google widzi taką treść i jest to jakaś alternatywa. Trzeba jednak pamiętać, że Google wie iż jest to treść ukryta, przez co nadaje jej niższą wartość. Są testy, które to potwierdzają, podsumowuje je Rand w tym odcinku Whiteboard Friday.
Opis można rozbić na dwie części. Krótsza może być prezentowana ponad produktami, dzięki temu będziemy mieli trochę treści powyżej dolnej belki. Reszta może być wyświetlana poniżej produktów.
Zmiany w opisach kategorii i tagów zauważalnie odbiły się na pozycjach i widoczności. Jak widać, nawet przy łatwiejszej tematyce to było jednak za mało, by wskoczyć na 1 strony wyników wyszukiwania. Potrzebne są linki :).
Każdy sklep jest w innej sytuacji – konkurencja, moc domeny, wielkość site i liczba kategorii czy podkategorii. Przez to efekty po dodaniu treści mogą być inne. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że pomimo tych różnic treści (nie tylko opisy kategorii ale też produktów czy treści blogowe) to nadal jedna z najlepszych inwestycji w SEO.
sprawdź też