LOADING

Pozycjonowanie sklepu sportowego w UK

Klient

Internetowy sklep sportowy z obuwiem oraz odzieżą. Produkty skierowane głównie do piłkarzy oraz biegaczy. Sklep działa w kilku krajach, w tym w Wielkiej Brytanii.

Cel

Sklep powoli poszerza swoją działalność o nowe kraje europejskie. Pod koniec roku 2017 otworzył nowy oddział w Wielkiej Brytanii. Celem był rozwój od podstaw kanału organicznego na ten kraj.

Działania

Nasze działania mieliśmy skupić przede wszystkim na zwiększeniu ruchu organicznego. W przyszłości pojawią się też działania związane ze ściąganiem ruchu z pomocą reklam. Na razie jednak sklep jest na tyle wczesnym etapie rozwoju na lokalnym rynku, że właściciele chcieli się skupić na wstępnych działaniach SEO (o tym dalej).

Temat jest trudny do pozycjonowania. Frazy związane z butami sportowymi dla piłkarzy są bardzo popularne:

buty - liczba wyszukań w UK

i jest to niestety jedna z najbardziej przyspamowanych branż. Przykładowo, jeśli szuka się wolnych domen (na zaplecze, do przekierowania itd.) to bardzo często znajduje się domeny, na których wcześniej stały zaplecza dedykowane pod sklepy z butami sportowymi.

W naszym podejściu skupiliśmy się na powolnym zdobywaniu linków z różnych źródeł tak by budować zróżnicowany profil. Mowa tu o linkach jak linki z blogów sportowych, linki z forum z tematycznych dyskusji, brytyjskie katalogi firm (ale tylko te najważniejsze) i inne. Część linków zdobywaliśmy podobnie jak w innych krajach wcześniej, tzn. przez nawiązywanie współpracy z lokalnymi szkółkami piłkarskimi oraz mniejszymi ośrodkami sportowymi – w zamian za przekazanie sprzętu sklep stawał się jednym ze sponsorów.

Sama optymalizacja nie była zbyt rozbudowana. Głównie za sprawą ograniczeń, które narzucał aktualny skrypt sklepowy. Ewentualne poprawki były drogo wyceniane przez programistów a w planach na rok 2019 i tak jest postawienie nowego sklepu, z pomocą innej firmy. Stąd decyzja, by optymalizacja dotyczyła metatagów, słów kluczowych, grafik oraz treści.

Realne cele

Ze względu na trudność branży oraz wstępny charakter działań, w pierwszej kolejności skupiliśmy się na optymalizacji akcesoriów i sprzętu innego niż buty. Po analizie konkurencji okazało się, że dużo większe szanse na budowę ruchu z długiego ogona mamy właśnie z akcesoriów jak rękawice, ochraniacze itd. Powód był prosty – jest dużo więcej sklepów z samym obuwiem niż sklepów oferujących tak szeroki asortyment i liczne dodatki.

W przyszłości, przy zwiększonym budżecie będziemy też oczywiście promować buty. To jednak dobry przykład na to, że warto wyznaczać realne cele. W SEO nie osiąga się wszystkiego w jednym momencie, jest wiele etapów i dobrze jest działania skupiać na tym, co jest w naszym zasięgu.

Efekty

Opisywany case nie jest idealnym scenariuszem działań SEO. Dość ograniczony budżet na linki oraz problemy z wdrożeniem optymalizacji zawsze nieco hamują tempo prac, natomiast nie jest tak, że całkiem uniemożliwiają wypracowanie efektów. Skupienie się na treściach oraz powolnej rozbudowie profilu linków, z naciskiem na frazy w zasięgu (inne niż buty) i tak pomogło osiągnąć w miarę zadowalające efekty.

Wzrost liczby słów kluczowych w wynikach wyszukiwania, wykres z narzędzia Semrush. Wzrost to głównie zasługa optymalizacji oraz dodania treści:

liczba słów kluczowych - semrush

Wzrost liczby wyświetleń w Search Console:

sklep sportowy - liczba wyświetleń w search console

Wzrost liczby kliknięć w Search Console:

sklep sportowy - kliknięcia w search console

Podsumowując

Właściciele mają ambitniejsze plany i budżet na działania zostanie niedługo zwiększony. Dużo da też wdrożenie nowego oprogramowania sklepu. Naszym celem było rozruszanie SEO na początku tak, by sklep budował swoją widoczność. Chodziło też o to, żeby nie tracić czasu na czekanie na nowy sklep (bo jak wiadomo, to często się przeciąga). Jak widać po wykresach wyświetleń i kliknięć, przez pierwszy rok współpracy jest trend wzrostowy, który powinien przyspieszyć dzięki planowanym działaniom.

Podaj dalej
Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet. Twitter: https://twitter.com/simonsaysseo

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *