LOADING

Pozycjonowanie – sklep z lakierami evonails.pl

Klient

Sklep internetowy z lakierami do paznokci – evonails.pl. Współpracę rozpoczęliśmy pod koniec 2016 roku. Marka Evo była nowa na rynku, właścicielowi zależało na rozwoju sprzedaży w internecie jak również zwiększeniu rozpoznawalności marki.

Działania

Plan działań, a co za tym idzie również budżet, został rozbity na kilka obszarów:

  • działania w social media (Facebook, Instagram)
  • prowadzenie fachowego bloga w ramach evonails.pl
  • pozycjonowanie
  • prowadzenie kampanii Adwords (na małych budżetach)

Część działań jak prowadzenie bloga czy aktywność w social media Klient wykonywał po swojej stronie, nam zostały pozostałe obszary.

Social, PPC

Budżet na działania płatne był dość ograniczony, dlatego pierwszy okres współpracy dotyczył sprawdzenia, gdzie warto go inwestować, by przyniosło to odpowiedni zwrot.

Po kampaniach testowych okazało się, że Adwords oraz Merchant Center są drogie (mowa o kosztach konwersji).

Dużo lepsze wyniki w sprzedaży generował Facebook oraz Instagram. Dlatego ustaliliśmy, że z racji na wielkość budżetu lepiej całość zainwestować we wspomniane kanały social. Konkretnie mowa o działaniach m.in. jak promocja profilu, reklamy związane z promocjami w sklepie a także sprzedaż poprzez sklep Facebooka.

Współpraca z blogami

Jak wspomnieliśmy, marka była nowa na rynku. Zaproponowaliśmy nawiązanie współpracy z blogerkami urodowymi (na zasadzie wysyłki wybranych lakierów do recenzji lub innych indywidualnych ustaleń). Ten pomysł miał dwie duże zalety:

  • wykorzystanie bazy followersów danej blogerki – zarówno czytelniczek bloga jak i obserwatorów z Facebooka czy Instagrama. Nawet jeśli daną blogerkę śledziło kilkaset czy kilka tysięcy osób to była to zawsze grupa osób potencjalnie zainteresowanych produktem klienta
  • zdobycie linka – przy okazji recenzji publikowanej na blogu zdobywaliśmy link do sklepu. Nie zawsze były to linki z mocnych blogów, jednak ze względu na ich tematyczność były wystarczające

Oczywiście taką współpracę po nawiązaniu kontaktu można było mocniej wykorzystać – np. robić wspólne konkursy za pośrednictwem social media itd., ale to już kwestie, które zostawiliśmy Klientowi i jego pracownikom odpowiedzialnym za prowadzenie social media.

Przygotowaliśmy listę ponad 300 blogów, które skupiały się głównie na tematyce malowania paznokci. Byliśmy zaskoczeni tak dużą liczbą, dlatego posortowaliśmy je pod kątem mocy domeny tak by odzywać się się najpierw do tych najbardziej wartościowych seowo.

Kontakt był już po stronie zespołu Klienta, dlatego że z każdym właścicielem bloga trzeba było ustalać indywidualne warunki współpracy. W ten sposób udało się nawiązać współpracę z kilkudziecięcioma blogami.

Linkowanie

Tu sprawę postawiliśmy od początku jasno. Konkurencja jest na tyle silna i liczna, że musi być budżet na artykuł sponsorowane.

Przedstawiliśmy widełki takiego budżetu. Udało się taki budżet wynegocjować, co prawda w granicach dolnych widełek, ale wystarczyło to na regularne dodawanie około 10-15 wpisów miesięcznie (głównie w portalach kobiecych i blogach).

Poza linkowaniem z wpisów gościnnych dodawaliśmy też linki w innych miejscach by trochę zróżnicować profil – fora dla kobiet, małe ilości na zapleczu tematycznym czy katalogach firm i sklepów.

Optymalizacja

Ważnym obszarem naszych działań była optymalizacja. Sklep postawiony został na Magento, które bądź co bądź dobrze znamy.

Jednak od początku współpracy był tu problem z agencją deweloperską, która nie miała dużego doświadczenia z Magento i błąd gonił błąd, a naprawy i wdrażanie zaleceń ciągnęły się miesiącami. Nawet jak udało się wypracować wzrosty to nagle przy okazji aktualizacji Magento niektóre zmiany się cofały, pojawiały się kopie… Taka walka z wiatrakami 😉

Mimo wszystko zaczynając od ruchu na poziomie 500 sesji miesięcznie w październiku 2016 udało się wypracować wzrosty do nawet 10000 sesji miesięcznie (co jak na tak krótki czas działań jest ok, ale potencjał jest dużo większy).

Niżej przykład jak po wzrostach nagle cofnięte zostały zmiany optymalizacyjne i odbiło się to na ruchu:

 

Treści

Od początku nacisk kładziony był na treści. Sprawdzał się szczególnie dobrze blog ekspercki, który ściągał ruch (treści poradnikowe) oraz był wykorzystany do linkowania wewnętrznego.

Poza tym przygotowane zostały długie opisy kategorii, podkategorii oraz produktów. Całość przeciągała się dość w czasie, opisy produktów udało się wdrożyć dopiero w okolicach lata 2017. Natomiast warto było poświęcić na to czas i środki, bo pomogło to przy budowie widoczności.

Efekty

Sukcesywny nacisk na optymalizację, treści oraz wzmacnianie domeny przyczyniło się do wzrostu widoczności. Po roku liczba fraz w top 3 i top 10 prezentowała się jak niżej:

Ruch

Ładnie rosła też liczba fraz w top 50, niżej również widok po roku współpracy:

 

To też dobry przykład, że wzrosty nie osiąga się z miesiąca na miesiąc, ale w dłuższym przedziale czasu. Niżej zmiana liczby fraz w top 3 i top 10 dla okresu 1,5 roku:

 

Oraz liczba fraz w top 50:

Podsumowanie

Czasem nie wszystko idzie zgodnie z planami pozycjonera. Jak we wspomnianym case study, gdzie był problem z Magento, wdrożeniem treści i wiele innych. Mimo wszystko regularne wzmacnianie domeny oraz działania optymalizacyjne i dodawanie treści pomogły wypracować znaczne wzrosty w pierwszym roku działań.

Podaj dalej
Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet. Twitter: https://twitter.com/simonsaysseo

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *