LOADING

Adwords i PPC w sklepie internetowym

Już na samym wstępie zaznaczyliśmy, że samo pozycjonowanie sklepu nie jest rozwiązaniem i na starcie dobrze jest wykorzystać inne metody ściągnięcia ruchu jak właśnie reklamy płatne.

Mówiąc o reklamach warto potestować różne reklamy, bo na rynku dostępny jest nie tylko Adwords.

Adwords

Adwords to nadal podstawa jeśli chodzi o reklamę w internecie. Możliwość stworzenia kampanii dla określonych słów kluczowych (czy grup słów) pozwala bardzo dokładnie targetować odbiorców naszych reklam.

Często na wielu urządzeniach reklamy przewijają wyniki organiczne poza ekran, zajmując całą górę, czyli najlepiej eksponowane miejsca.

Jakie są koszty reklam? Zależy od konkurencyjności. Szacunkowe koszty kliknięć można zobaczyć w panelu:

frazy-keywords-plannerJednak tak naprawdę koszty prowadzenia kampanii Adwords poznamy dopiero po przeprowadzeniu kampanii testowej. Jest to kampania prowadzona na większym budżecie, która ma na celu przetestowanie skuteczności różnych fraz oraz sprawdzenie realnych kosztów kliknięć.

W panelu mamy podgląd efektów prowadzonej kampanii, można też zarządzać poszczególnymi grupami słów kluczowych, zmieniać dzienne budżety, podejrzeć skuteczność, koszt konwersji itp.

adwords-panel

Zalety:

  • Płatność za kliknięcia, duża możliwość zarządzania wydawaniem budżetu
  • Możliwość dobrego dopasowania pod konkretną grupę fraz, możliwość wykluczania
  • Remarketing, który zwiększa skuteczność kampanii

Wady:

  • W przypadku konkurencyjnych fraz kliknięcia mogą być bardzo drogie

Więcej.

Google Merchant Center

Merchant Center to reklamy od Google, stworzone z myślą o sklepach internetowych. Ich dużą zaletą jest to, że prezentujemy reklamy konkretnych produktów. Przykład:

przyklad-merchant-centerPo kliknięciu użytkownik ląduje na stronie danego produktu, co zwiększa konwersję. Wszystko dzięki temu, że tradycyjna ścieżka przy zwykłej reklamie:

Reklama -> Użytkownik trafia na kategorie/podkategorie, musi wybrać produkt -> Użytkownik trafia na stronę produktu, gdzie może dokonać zakupu

Jest znacznie skrócona:

Reklama Produktowa -> Użytkownik trafia na stronę produktu, gdzie może dokonać zakupu

Reklama w Merchant Center w wielu przypadkach pozwala efektywniej wykorzystać budżet. Jest mniej tu przypadkowych kliknięć (jak przy reklamach tekstowych), bo użytkownik widzi od razu konkretny produkt.

Aby uruchomić reklamę produktową należy założyć konto w Merchant Center i z pomocą feeda dodać produkty z naszego sklepu. Następnie w ciągu kilku dni produkty zostaną zatwierdzone i można zacząć kampanię produktową.

Zalety:

  • Użytkownik trafia od razu na stronę produktu
  • Skuteczność, lepsze wykorzystywanie budżetu

Wady:

  • Uruchomienie kampanii może być kłopotliwe, jeśli jest problem z wygenerowaniem poprawnego feeda

Więcej.

Kampanie PPC na Twitterze

Twitter często jest pomijany przy prowadzeniu kampanii reklamowych, a szkoda bo to bardzo ciekawa platforma. Oczywiście pod względem możliwego ruchu bezapelacyjnie wygrywa tu Adwords. Podkreślaliśmy jednak na początku, że warto sprawdzić i wykorzystywać każdy możliwy kanał dotarcia do nowej grupy klientów.

Najważniejsze zalety Twittera, o których należy wspomnieć:

  • Często koszty reklamy są niższe niż na Adwords
  • Ciekawe opcje targetowania
  • Łatwe założenie kampanii

Z wad można wymienić:

  • Może się nie sprawdzić w niektórych branżach
  • Mała grupa odbiorców w porównaniu z możliwościami jakie daje np. Adwords

Koszty promocji kampanii można obniżyć dzięki optymalizacji grupy odbiorców, pomaga w tym rozbudowany panel (więcej). Można np. ustalić, by reklama pojawiała się osobom śledzącym dany profil. Możliwości jest wiele.

Przykład promowanego posta na Twitterze:

twitter-reklamaZamiast zdjęcia można załączyć film. Częstą praktyką jest dodawanie animacji w GIF, bo jednak większość użytkowników używa go na smartfonie, gdzie ładowanie filmu lub odtwarzanie może być problematyczne lub świadomie pomijane.

Więcej o reklamach na Twitterze.

Kampanie na FB

Facebook mocno rozwija swój główny produkt, czyli reklamy :). Dzięki temu mamy dostępnych wiele formatów reklam. Samo zarządzanie budżetem też jest dość łatwe dzięki odpowiednim limitom.

Podstawą udanej kampanii na FB jest stworzenie odpowiedniej formy reklamy oraz odpowiednie targetowanie grupy docelowej. Podobnie jak przy innych platformach, zaczyna się tu od szerszej grupy i następnie można doprecyzowywać konkrety.

Można promować nasz sklep lub fanpage naszego sklepu.

Zalety:

  • Duża liczba możliwych reklam
  • Rozbudowany, łatwy w obsłudze kreator
  • Duża liczba użytkowników

Wady:

  • Dopasowanie kampanii do grona odbiorców może zająć trochę czasu, co na początku wiąże się z większymi wydatkami

Więcej o reklamach na FB.

Facebook daje też ciekawe możliwości retargetowania. Przykładowo jeśli ktoś rozpocznie zakup, ale go nie dokończy (porzuci koszyk, dość częste). Mamy możliwość takiego ustawienia retargetowania, by przypomnieć się właśnie na FB. Więcej o retargetowaniu.

Kampanie na Instagramie

Instagram został przejęty przez Facebooka. Dzięki temu mamy teraz możliwość łatwego prowadzenia kampanii na obu platformach.

Instagram opiera się na zdjęciach a przecież w naszym sklepie internetowym to właśnie zdjęcia produktów powinny być jak najlepszej jakości. Stąd dość łatwo jest stworzyć odpowiednią kampanię na Instagramie.

instagram-sklepSamo zawężanie do odpowiedniej grupy docelowej jest dość proste, bo pomaga tu opisywany wcześniej kreator z Facebooka.

Zalety:

  • Różne dostępne formy reklamy (zdjęcia, filmy…)
  • Można użyć do promocji samej marki (zwiększenie rozpoznawalności) lub do promocji konkretnych produktów i zdobywać przejścia na sklep
  • Duża możliwość targetowania odbiorców reklamy, bazująca na FB

Wady:

  • Mniejszy zasięg niż Adwords czy FB

Pozostaje pytanie, czy warto? Nie każdy używa Instagrama. Tak, ale w Polsce zyskuje on jednak dość sporo nowych użytkowników i co najważniejsze często są to użytkownicy aktywni.

Więcej o reklamach na Instagramie.

Podsumowanie

Głównym celem tej części było pokazanie różnych rozwiązań reklamowych. Zazwyczaj reklamodawcy skupiają się tylko na Adwords i ew. Merchant Center a dla sklepów można wykorzystać wiele innych rozwiązań.

Reklamy to świetna opcja na ściągnięcie dodatkowego ruchu. Trzeba jednak pamiętać, że bardzo ważne jest odpowiednie prowadzenie takich kampanii, wprowadzanie poprawek w targetowaniu odbiorców, ustalanie odpowiednich stawek i wiele innych. Dopiero po czasie można dojść do najlepszych ustawień i zwiększyć efektywność prowadzonej kampanii.